tisdag 10 augusti 2010

GAX flopp eller?

Det har nu gått tre dagar sedan det var målgång på GAX och jag har åter börjat jobba. Skall försöka återge lite av vad jag kommer ihåg från loppet, Det började Fredag morgon med att klockan ringde 04;20 upp sätta på ugnen och in med ostkakan,ostkaka är obligatoriskt innan en ultra. Käkade och gjorde iordning det sista innan avfärd och iväg mot Malmö kom jag 05:15,färden ner till Malmö gick bra inte många bilar ute vid den tiden. Anlände till Malmö halv7,gott om tid då genomgång skulle börja 07:00 trixet var att hitta en parkering nära värnhemsgatan, och jag hittade till slut en parkering hyfsat nära trodde jag,det visade sig vara 2km till starten klockan närmade sig 07:00
och jag blev stressad,men lite tur hade jag då en taxi dök upp och vips så hade jag anlänt till starten. Vid starten fanns en del kända ansikten från ultralopp jag deltagit i innan så det blev en del kära återseenden. Hämtade mitt startpaket där det låg lite gel från Bramstång i Halmstad,det stoppade jag i dropbagen för jag tänkte att det kommer inte att behövas förrän i natt fy vad fel jag hade. Hallandsposten hade tagit sig ner till starten för att intervjua och ta bilder av mig vilket kändes kul,bra med reklam för sporten även om jag kanske inte är den bäste.

Starten gick 08:00 och iväg sprang vi ner mot Öresund och vem ligger först i princip hela vägen ner till vattnet och tillbaka mot startpunkten, rätt gissat Anders Jelander han som skulle gå ut lugnt nästan gå skulle han göra. Efter 7km så så går rutten mot Malmös utkanter och Torup som är första vattenhålet,hit var det cirka 2.5 mil och allt vatten i ryggan är slut 3liter på 2.5 mil.
Värmen är tryckande och redan nu är gåpauserna långa. Vid Torup är vi många som fyller på vatten och och tar en liten paus,det är sista gången jag prat med Hallandsposten också. Färden går vidare och nästa delmål är maran och dit kommer jag på ca 5.5 timmar vilket förvånar mig då jag anser att min fart är snigel. Innan marapassering ser jag Gunnar Johansson ute på en äng och undrar vad gör krln där ute ,när jag närmar mig så säger han att det finns vatten att pumpa upp där,mitt ute på ängen står Magnus Lundgren pump helt allena tänka sig en vattenpump gjuten i Halmstad för kanske hundra år sedan,och nu får jag pumpa upp vatten och fylla ryggan
Kan bara säga tack till Lundgrens gjuteri som tyvärr gick i graven förra året.Nu har jag passerat 50K och kommit fram till en golfklubb efter har varit ganska vilsen ute skogen så hittade jag till slut rätt,är nu ganska utmattad pga saltbrist och energibrist,lägger mig på en bänk och tänker ut hur jag skall fortsätta,efter tio minuter så går jag till Golfrestaurangen och köper en Red bull och en Cola halsar i mig dem och vips så är man redo igen. Mitt nästa mål är Snogeholm som är första stationen för Supply station,här vänta mat salttabletter och annat gott så jag pinnar på bra tycker jag,och jag pinnar och pinnar fel igen här blir det nog 5k fel igen fan vad jag är dålig på att läsa kartan. Jag snirklar mig hit och dit och träffar på en Spanjor som är med i loppet och vi slår följe, det visar sig att vi haft samma upplägg jag hade 200mils bilkörning två dagar innan start och han trehundra, vi kommer fram till att det inte var optimalt med så mycket bikörning så nära loppet. Nu har höger forled börjat svullna upp och tar man på den så ömmar det som fan
den blir sämre och sämre och till slut hankar jag mig fram,tar besluta att hoppa av när jag kommer till Snogeholm,hälsan går först och kommer alltid att göra så,samma problem uppstod i Hallsberg 24H förra året och då körde jag nästan 130Km och det tog 3 veckor innan jag kunde springa igen,nu tog det två dagar. Vid Snogeholm mötte Thomas Olsson upp och ledde mig på telefon till stationen för jag var ju helt lost. Jag beslutar mig nu för att ingå i Supplystation teamet med att ge löparna all den service dem vill ha, det var jäkligt kul att få vara med om detta jag sov inte på 48 timmar. Efter att alla passerat Snogeholm på Lördagen så körde vi åter mot Malmö och målet,där möttes jag av Zingo Andersen som sprang med löparna sista biten in till mål, han var så juste att han körde mig till min bil så jag kunde köra hem. Körningen hem var jobbig blev trött och fick köra in på en parkering och sova hemma var jag 04:00 Söndag morgon.
Avskräckt av detta äventyr, nej det var roligt så nu har jag anmält mig till TEC och Markusloppet. Skulle GAX bli av nästa år kommer jag att stå först i kö att få vara med, jag har lärt mig mycket under denna helg som kommer att föra mig framåt som ultralöpare det är helt SÄKERT. Vill även tacka Stefan med sin stab som gjorde detta till en oförglömlig helg, kommer att minnas det så länge jag lever.


1 kommentar:

  1. Du är klok som en bok som bestämde dig för att bryta när foten blev som den blev. Det är ju aldrig roligt att behöva vila flera veckor bara för att man varit dumdristig. :) Nästa gång kanske du ska ha med min kartläsare, jag hade nog virrat bort mig fullständigt jag också om jag inte hade haft Johan med mig på Icebug. Eller så får du helt enkelt följa med på lite orienteringsträning nån gång, jag tänker bannemig bli bättre på det här med att läsa kartor.

    SvaraRadera